Bli inte lurad av bedrägerisamtal och sms

Du får ett SMS eller telefonsamtal som vill skrämma upp dig.

Bedrägeriet påbörjas ofta med att du tar emot ett telefonsamtal från någon som påstår sig ringa från till exempel banken, ett inkassoföretag eller en myndighet. Det kan också inledas med ett falskt SMS som påstås komma från banken, BankID eller Swish. I meddelandet finns kanske en länk som bedragarna vill att du vill att du klickar på, eller ett telefonnummer som du uppmanas att ringa.

Över telefon luras du att uppge inloggningsuppgifter till ditt bankkonto, eller manipuleras att använda ditt BankID eller inloggningsuppgifter på ett sätt som gynnar bedragaren. Ofta töms kontot snabbt på pengar. Ett steg i bedrägeriet kan vara att bedragaren ber dig att installera ett fjärrstyrningsprogram på din mobiltelefon eller dator.

De som ringer upp är extremt skickliga på att försätta dig i en stressig situation, exempelvis genom att låtsas att det ”just nu pågår ett bedrägeri”, för att därefter erbjuda hjälp. Om du inte är vaksam är det lätt att bli lurad. Bedragarna anpassar ofta sina historier till aktuella varningar och annat för att öka sin trovärdighet. Ofta kan bedragare göra så att det ser ut som om det är banken som ringer eller skickar sms till dig genom att förfalska avsändarnamnet. Moderna smartphones presenterar meddelanden baserat på dessa avsändarnamn.

Det går aldrig att säga detta tillräckligt mycket. Lägg på och ring upp banken själv.!!!!!!!

Bli inte lurad av bedrägerisamtal och sms