Personlig träning

Vår kropp är gjord för att röra på sig. Antingen det rör sig om att träna för att nå elitidrottsnivå, motionsnivå eller bara må bra, så mår du bättre om du rör på oss. För att må bra räcker det med kanske en halvtimmes promenad om dagen. Behöver du istället gå ner i vikt eller öka din muskelstyrka, så krävs det mer träning. Och för elitidrott så behöver du kanske träna varje dag. Det är viktigt att du tränar på den nivå du behöver. För det viktigaste är faktiskt att du gör det. Om du rör dig för lite så kommer kroppen att anpassa sig till ett inaktivt liv och degenereras.

Du mår också själsligen bättre av att träning och motion, så motion är bara av goda om det sker på rätt nivå för just dig.

För idrottare

Om du idrottar på elit eller motionsnivå så kan vi hjälpa dig för att få en bättre prestation.

I vår idrottsservice hjälper vi dig eller din klubb med utbildning, behandlingar, handledning eller rådgivning inom de olika områden du kan hitta på denna hemsida.

Det kan gälla idrottsmassage, rehabilitering, stretching, tejpning, idrottsskador, mental träning, målsättningar och positivt tänkande.

Kommentarer vid utvärderingar om utbildningen och Lotta som föreläsare

” Var mycket nöjda med din insats på idrottsskadeutbildningen. Även “vår största kritiker” var mycket nöjd” Kenty fotboll

Föreningsutveckling och föreningskunskap är också områden din klubb kan få hjälp med.

Gällande utbildning och utveckling samarbetar vi gärna med SISU.

Träningsplanering

När du ska lägga upp din träning gäller det att försöka hitta din egen träningsform. På vilket sätt ska jag träna? Vilket mål ska jag ha med träningen? Vilken tidsplanering ska jag ha för att få ut det bästa ur träningen?

Självklart är det viktigt att varje människa tänker till över sin egen situation. En allmän grundträning av kondition och styrka behöver inte innebära att starta ett hårt tränande på gym eller liknande, utan en ökning av den ansträngning som görs idag räcker ofta att börja med. Sedan bör naturliga pauser i arbetet läggas in som rutin. Prestationsförmågan är komplex och bygger på en helhet. En kedja är ju som känt är inte starkare än dess svagaste länk. Därför är det viktigt att ta med alla delar och förbättra de som behöver förbättras.

Prestationsförmågan är det som styr våra handlingar, speciellt inom idrotten.

Prestationsförmågan delas in i;

  • Nerv-muskelfunktionen.
  • Energigivande processer.
  • Psykologiska faktorer.

Nerv-muskelfunktionen

Handlar om att sätta in nervsignaler i rätt tid och rätt antal. Det tränas med teknik och styrka. Teknik och styrketräningen kompletteras med rörlighet och vila (återhämtning) för bästa effekt. Muskulär avslappning sänker muskeltonusen och grundspänningen.

De energigivande processerna

Delas in i aerob (förbränning) och anaerob (spjälkning). För att dessa processer ska fungera ordentligt bör du tänka på kondition, kost och vätska.

En god grundkondition är en förutsättning för att må bra och klara av sina arbetsuppgifter. Genom ett aktivt leverne erhålls en god grundkondition. Kosten vi äter ska fylla två behov, dels energibehovet och även näringsbehovet. De livsnödvändiga näringsämnen som vi behöver för uppbyggnad, underhåll och reparationer av våra celler är protein, fettsyror, vitaminer och mineraler.

Kroppen består av ca 60% vätska. Vätska behövs för alla kroppsliga funktioner. Vi behöver dricka 1,5-2 l vätska/dag (då helst vatten) för att kompensera utsöndringen.

De psykologiska faktorerna

Delas in i bl.a. vilja, koncentration och motivation. En stark självbild ökar möjligheterna till positiva psykologiska faktorer. I begreppet självbild finns självvärdering, självförtroende, självtillit, självkänsla och självdialog.

Boka för din möjlighet

Jag hjälper till att lägga upp en träning som passar just dig för att du ska nå ditt mål. Med intervju tar vi fram din träningsmodell, tester på kondition, styrka och kost med dina egna tankar om dina förutsättningar.

Jag arbetar även med två olika vetenskapligt framtagna metoder som hjälper dig att nå ett bättre leverne. Hälsoprofilbedömning är en välkänd och välrenommerad metod för beteendeförändring, screening av riskindivider, kartläggning av friskvårdsbehov, uppföljning och utvärdering av friskvårdsinsatser. HP innehåller förutom kartläggningen av individen även konditionstest och mätning.

Hälsovägledning “Du bestämmer” är en metod där grundtanken används för att motivera personer till ökad förståelse till den förändring de vill göra av olika anledningar. Det kan gälla träning, arbete, rökavvänjning, kostintag mm. Metoden används mest för grupper men kan även användas individuellt.

Ergonomi

Ergonomin handlar om att ordna din arbetsplats så att den passar din kropp på bästa sätt och inte belastar dina muskler på fel sätt.

Att ha en fel anpassad arbetsplats kan ställa till stora problem i längden. Skaffa dig en kunskap om kroppens anatomi och lyssna på hur kroppen reagerar. Skrivbord, stol, dator, lampor och var pärmar mm står är det man lätt kan justera för att passa din kropp. Ergonomi handlar också om ta pauser minst varje timme. Placera skrivare mm på gångavstånd, så du får ett naturligt avbrott. När kroppen ger dig signaler på att den börjar få ont, så reagera på detta, ta en paus och titta också över din arbetsplats. Vänta inte för längre och vänta på att smärtan ska gå över utan gör en åtgärd direkt.

Även att ha en ergonomisk rätt inställd arbetsplats innebär inte att det inte kan bli problem. Om du arbetar på samma sätt hela tiden så blir det ett monotoniskt arbete. Det är viktigt att kunna variera arbetsställningen. Stå upp eller sitt ner, lägg fötterna på bordet, gör lite rörelser och var aktiv.

 

Eftersom vi ofta jobbar ute hos kund, så har vi inga fasta öppettider på praktiken, utan kontakta oss via telefon eller e-post.

Ring +46 70 555 27 77 eller E-posta info@abata.se för mer information och bokning.